Lokale og regionale medier i PR-strategi

Brug lokale og regionale medier i din pressestrategi

Det er fornemt at få sin historie i landsdækkende presse. Men det er nu heller ikke skidt, hvis den samtidig kører i lokale og regionale medier. Det kræver naturligvis, at din historie har en lokal eller regional vinkel. Har den det, er det er ikke vanskeligt.

Danmarks Radio har 10 regionale stationer med egne regionale sendeflader. TV2 har otte regionale tv-stationer, der producerer nyheder og samsender udvalgte indslag. Der findes mange lokale og regionale dagblade, og det er en myte, at dagblade i provinsen har lavere oplagstal end de landsdækkende.

Dagbladet Sjællandske udsnit af forside
De lokale og regionale medier bringer dit budskab helt ud i hjørnerne af Danmark. Nogle lokale dagblade har større oplagstal end flere landsdækkende aviser.

Et dagblad som Jydske Vestkysten og Fyens Stiftstidende er større end flere landsdækkende dagblade. Ofte er dagbladene del af større regionale mediehuse, som udover at trykke aviser, også driver lokale radio- og tv-stationer. Jysk Fynske Medier er Danmarks tredjestørste mediehus og dækker Region Syddanmark, mens Sjællandske Medier ejer stort set samtlige lokale dagblade på Sjælland. Hos Sjællandske Medier deler de enkelte aviser ofte stof. På den måde kan en historie hurtigt blive til mange artikler og nå hele Sjælland rundt.

Dagbladene, TV2 Regioner og Danmarks Radio har tillige egne nyhedssites, og alle er meget aktive på de sociale medier. Får man fuld plade, kommer budskabet ud i selv den fjerneste afkrog. Det har jeg oplevet mange gange.

Flere faktorer har indflydelse på, hvad der er en god lokal og regional historie. Jeg har defineret tre væsentlige kriterier, som jeg betegner: de lokale nyhedskriterier. Eksemplerne kommer fra mit eget virke i museumsbranchen, men essensen er universel, og det virker næsten hver gang.

Din historie skal sætte lokalområdet på verdenskortet

Et sensationelt fund på en arkæologisk udgravning eller et unikt danefæfund kan rydde lokale forsider og erobre sendefladen i primetime. Det skete dengang, jeg i samarbejde med P4 Sjælland livetransmitterede direkte fra udgravningen af en enestående skat på Møn.Historien breakede med livesending i radioen klokken meget tidligt, og som dagen gik, fulgte resten af pressen, og historien var landsdækkende.

Men også historien om historien kan rydde forsider, når fundet flyver verden rundt i medierne eller kåres på internationale lister. Husk derfor at tænke den lokale sensationsfaktor ind.

Giv din historie et lokalt menneskeligt ansigt

Da en fynsk kvinde på 103 år tog til København for at deltage i åbningen af en udstilling, hun havde bidraget til, fulgte Fyens Stiftstidende med. Det samme gjorde en regional tv-station, da en museumsmand fik overrakt en fornem pris på Nationalmuseet. Og da en forsker med nordjysk baggrund fik sin ph.d.-grad, skrev avisen Nordjyske et portræt af ham. Selv en for længst afdød sort mand fra Dansk Vestindien, som optræder i en bog, gav selvsamme bog omtale i regionale dagblade i de danske byer, hvor han havde boet. Der er nu intet så godt som identifikation. Husk derfor at få mennesket med.

Sørg for at historien styrker lokal positionering

Når museer og historiske oplevelsescentre slår besøgsrekorder, kommer det på forsiden af den lokale avis. Det er en succeshistorie, fordi det har gavnet turismen og skæppet i kassen. Vikingebuen, som er et strategisk samarbejde mellem danske vikingeattraktioner, søsatte sit samarbejde om viking-turisme i 2015. Det skete i Lejre ved Roskilde. Historien breakede i Roskilde Dagblad og blev i dagene efter bragt i stort set samtlige af Sjællandske Mediers aviser.

Historien var interessant, fordi initiativet berørte flere kommuner, og fordi initiativet kan skabe arbejdspladser og vækst på tværs af kommunegrænser. Den slags bemærker de lokale politikere og det lokale erhvervsliv. Husk derfor at tænke på, hvordan din historie styrker lokalområdets positionering i den evige konkurrencespiral.

Lokale og regionale medier udelukker ikke landsdækkende

I alle eksemplerne var landsdækkende trykte og elektroniske medier også involveret. Som regel er der ingen konkurrence mellem et medie i provinsen og et landsdækkende medie. Det lykkes derfor som regel altid at sikre eksklusivitet, således at et landsdækkende medie breaker historien nationalt, samtidig med at historien kører i lokale og regionale medier.

Jeg oplever faktisk en vis taknemmelighed fra lokal side, fordi man husker dem. Dog er det vigtigt ikke at forfordele nogen af de lokale og regionale medier, men derimod tilbyde så lige vilkår som muligt. For selv om man siger, at alle nu om dage breaker på nettet, så breaker aviser stadigvæk helst på papir, radiomedier helst i æteren og tv-stationer helst i levende billeder.

Dette blogindlæg er også udgivet som artikel på LinkediIn i 2016.

Kontakt mig, hvis jeg skal hjælpe dig med at få din historie i de lokale og regionale medier

Læs og få nyhedskriterierne forklaret for museumsfolk.

 

Skriv en kommentar